Web Analytics Made Easy - Statcounter

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به نامه‌ی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قرائتی در ارتباط با اهمیت قرآن و ضرورت کار برای ترویج و تفسیر آن پاسخ دادند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به نامه‌ی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قرائتی در ارتباط با اهمیت قرآن و ضرورت کار برای ترویج و تفسیر آن مرقوم داشتند:

«بعدالسلام خداوند به جنابعالی توفیق عطا فرموده است و امیدواریم آن را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حقیر با کار برای ترویج قرآن و تفسیر کاملاً موافقم.» 

بخش فقه و معارف پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در آستانه‌ی فرارسیدن ماه مبارک رمضان، متن پاسخ رهبر انقلاب و نامه‌ی حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی را منتشر می‌کند.

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین، اللهم صل علی محمد وآل محمد
 
محضر مبارک حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر عزیز انقلاب اسلامی (دامت برکاته)
سلام علیکم اگر احساس وظیفه نمی‌کردم، با توجه به وقت عزیز شما و مشکلات بسیار مهم و پیچیده این مقدار از وقت شما را نیز نمی‌گرفتم. آنچه مرا به نوشتن این چند سطر وادار کرد، چند آیه‌ی قرآن بود:
۱. پیامبر در قیامت از مظلومیت و شهید شدن اهل بیت علیهم السلام سخنی نمی‌گوید، ولی از مهجوریت قرآن گله می‌کند. «و قال الرسول یا رب إن قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا» (فرقان، ۳۰)
٢. دومرتبه سفارش شده است که کتاب آسمانی را جدی بگیرید. «خذ الکتاب یقوة» (مریم، ۱۲)
٣. در سخنرانی پیامبر مأمور می‌شود که از وحی بگوید، «لتبین للناس ما نزل إلیهم» (نحل، ۴۴) در حالی‌که امروز بسیاری از سخنرانی‌ها از شعر، رؤیا، تاریخ، حکایات و نظرات این آن پر است، ولی سخنرانی با محوریت قرآن کم است.
۴. قرآن عالم ربانی را عالم قرآنی می‌داند. «کونوا ربانیین بما کنتم تعلمون الکتاب وبما کنتم تدرسون» (آل عمران، ۷۹)
۵. اساس همه‌ی حوزه های علمیه یک توبیخ قرآنی است که فرمود: «فلولا نفر من کل فرقه...» (توبه، ۱۲۲) در حالی‌که تدبر در قرآن با دو توبیخ مطرح شده است:
الف) «أ فلا یتدبرون القرآن»
ب) «أم علی قلوب أقفالها» (محمد، ۲۴)
۶. مشکل حوزه‌های علمیه این است، که با اینکه خوشبینانه ده درصد طلاب فقیه می‌شوند، ولی عمده‌ی مغزهای حوزوی برای تربیت این ده درصد زحمت می‌کشند، که البته این زحمت لازم است زیرا شاید ما به تعداد فرمانداری‌ها فقیه نداشته باشیم و برای نود درصدی که قدرت اجتهاد ندارند، برنامه‌ی چشم‌گیری نظیر شیوه‌ی پاسخ به سؤالات، شیوه‌ی کلاس‌داری، شیوه‌ی بیان تفسیر و حدیث، شیوه‌ی جذب جوانان به نماز و... وجود ندارد. گرچه در این سال‌ها تخصص‌هایی به راه افتاده است، ولی خروجی آنها چشم گیر نیست و جای بعضی از تخصص ها خالی است.
۷. ای کاش همان گونه که پیامبر فرمود: نباید بین کتاب الله و عترتی جدایی باشد، «لن یفترقا» ما باید تعداد جلسات قرآن را به تعداد جلسات عزاداری محرم و جشن های نیمه شعبان برسانیم.
۸. گرچه امروز در سایه انقلاب تحولاتی در حوزه ها پیدا شده است، لکن کم نیستند کسانی که قرآن و نهج البلاغه را علم نمی دانند، در حالی‌که امام رضا علیه السلام فرمود: «من أراد العلم قلیثور القرآن» (مجمع البحرین، ج ۳، ص ۲۳۸)
۹. با اینکه قرآن، کتاب تزکیه و تهذیب است، در حوزه‌ها معاونت تهذیب هست، در حالی‌که قرآن مهم‌ترین سرچشمه‌ی تهذیب است، و میتوان آیات اخلاقی را در همان معاونت تهذیب مطرح کرد.
۱۰. بحمدالله امروز حفظ قرآن و تلاوت و مسابقات قرآنی با گذشته قابل قیاس نیست، اما نسبت به آنچه می‌توانیم انجام دهیم، فاصله‌ها داریم. سزاوار است اقامه‌ی قرآن دوش‌به‌دوش اقامه‌ی نماز باشد. زیرا کلمه‌ی أقیموا هم برای نماز آمده «أقیموا الصلاة» و هم برای کتب آسمانی آمده است. «أقاموا التوراة و الإنجیل و ما أنزل»
۱۱. با اینکه شب قدر شب نزول قرآن است، ولی در شب قدر انواع ادعیه، سخنرانیها، مراسم و عزاداری ها مطرح است ولی در کمتر مسجدی در شب نزول قرآن از قرآن گفته میشود.
۱۲. با اینکه هدف قرآن بیشتر عموم مردم است، «بیان للناس» (آل عمران، ۱۳۷۸) ولی اکثر تفاسیر بیان للخواص» است.
۱۳. با اینکه قرآن کتاب تذکر است، « فَذَکِّرْ بِالْقُرْآنِ» (ق، ۴۵) ولی بیشتر موعظه‌ها از دیگران است.
۱۴. با اینکه از آیه «أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ» (نساء، ۸۲) (که خداوند توبیخ میکند) استفاده میشود تدبر واجب است، زیرا خداوند برای ترک کار مستحب توبیخ نمیکند، اما ما تفسیر را مستحب میدانیم.
۱۵. با اینکه برای هر رشته‌ی دانشگاهی در کنار معارف عمومی باید، آیات و روایات همان رشته جزء کتب درسی شود، ولی چنین نیست. در ادعیه میخوانیم که اولیای خدا برای هر عضوی یک دعا داشتند، و می‌گفتند: «و اکف أیدینا عن الظُلم و السرقه، طَهِّر بُطوننا من الحَرام والشُبهة» و بعد از اعضا برای هر قشری و صنفی یک دعای خاصی داشتند. «و علی الشباب بالانابة والتوبة و علی النساء بالحیاء والعفة و علی مشایخنا بالوقار و السکینة»
۱۶. با اینکه در قیامت درجات معنوی بر اساس قرآن است، «اقْرَأْ وَارْتَقِ» (مکاتیب الائمه، ج ۲، ص ۲۰۶) ولی شهریه‌های حوزه‌ها بر اساس قرآن نیست.
۱۷. با اینکه قرآن و اهل بیت علیهم السلام در کنار هم هستند، ولی بحمدالله برای اهل بیت موقوفات هست، ولی برای قرآن و تفسیر موقوفات نیست.

حضرت آقا!
جناب‌عالی قبل از انقلاب درس تفسیر داشتید، و امروز هزاران روحانی در دانشگاه‌ها و پادگان‌ها و قوای مسلح و ائمه جمعه وجود دارند که بعضی گاهی تفسیر می گویند ولی هنوز در حوزه، دانشگاه و منابر رنگ سخنان مخلوق بیش از سخنان خالق است.
 
حضرت آقا!
ماشین‌هایی که هوا گرفته است، در سرازیری با هل دادن روشن می‌شود، سرازیری قرآن ماه رمضان است و نیاز به سفارشی است حداقل به روحانیونی که در دستگاه‌های دولتی و در ادارات و قوای سه‌گانه و امور مساجد و ائمه‌ی جمعه و حوزه‌های علمیه مشغول به کار هستند. باید همتی جدی باشد، چرا که اگر ما قرآن را به پا نداریم، از خداوند بدترین لقب را که پوچی است، دریافت خواهیم کرد. «قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ لَسْتُمْ عَلَیٰ شَیْءٍ حَتَّیٰ تُقِیمُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنجِیلَ وَمَا أُنزِل» (مائده، ۶۸)

حضرت آقا!
چند ماهی بیشتر به ماه رمضان نمانده است، که نیمی از آن به خاطر تعطیلات عید و پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها قابل استفاده نیست، ولی نیمی از آن فرصتی است که ما گام جدی‌تری بیش از آنچه تاکنون برداشته‌ایم، برداریم تا قرآن نزد ما مهجور نباشد. خواهشمند است به نمایندگان خود قبل از فرارسیدن ماه رمضان توصیه‌ی جدی بفرمایید که از هم‌اکنون خود را برای بیان تفسیر آماده کنند.
 
امید است چند جمله‌ی توصیه شما که مصداق تواصوا بالحق است سبب حرکت‌های بزرگی بشود، همان‌گونه که توصیه شما ما و دیگران را وادار کرد که پرچم نماز میان نسل نو در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها برافراشته‌تر گردد و نماز ظهر عاشورا به صورت فرهنگ عمومی در آید و همان گونه که صدها مسجد خوب در جاده‌ها ساخته شد و همان‌گونه که از یک جمله‌ی شما در این سال ها حدود ۵۰۰ میلیارد تومان زکات از طریق کمیته‌ی امداد جمع‌آوری و توزیع شد.

توجه به قرآن و سفارش به تفسیر و تدبر توسط حضرت‌عالی با اراده خداوند راهگشاست و بری است که باید همه در این بر مشارکت کنند. به امید روزی که تمام حوزه‌ها و تمام مدرسین برای تفسیر سهم و جایگاهی در شأن کتاب آسمانی قرار دهند و همان‌گونه که سایر کتب محوریت دارد، تفسیر قرآن هم محور باشد.

والسلام علیکم و رحمةالله
مرید قدیم؛ محسن قرائتی

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مقام معظم رهبری قرآن کریم رهبری قرآن همان گونه حجت الاسلام محسن قرائتی برای ترویج حوزه ها ی قرآن شیوه ی نامه ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۱۶۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از «رضای انقلاب» در حوزه هنری

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «رضای انقلاب» خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین «رضا مطلبی» امام جماعت مسجد ابوذر تهران نوشته «حجت‌الاسلام سعید فخرزاده فردا دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در حوزه هنری سازمان تبلیغات رونمایی می‌شود.

«رضای انقلاب» به زندگی و شرح حال یکی از دلباختگان فکری امام خمینی (ره)، روحانی فاضل و مردمی، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ رضا مطلبی می‌پردازد که نقش موثری در انقلاب اسلامی داشته است. او روحانی اهل اصفهان است که قبل از انقلاب در محله‌ای آذری‌نشین، به عنوان امام جماعت مسجد فلاح که بعدها به مسجد جامع ابوذر تغییر نام داد، منصوب و مشغول فعالیت شد. با فعالیت‌های او مسجد ابوذر خیلی زود به پایگاه طرفداران امام و انقلاب تبدیل شد و پس از پیروزی انقلاب نقش مهمی را در انسجام نیروها و حفظ نشاط سیاسی در جنوب‌غرب تهران و حمایت از نظام در عرصه‌های مختلف بر عهده گرفت.

این کتاب روایتی از حضور یک روحانی انقلابی که به زبان ترکی آشنایی ندارد را شرح می‌دهد که در میان مردمی با زبان آذری مسولیت امام جماعت مسجدی را بر عهده می‌گیرد که سازنده آن با حکومت پهلوی ارتباط نزدیک و خوبی دارد. چالش‌هایی که سبب می‌شود روحانی جوان و انقلابی با وجود سخت بودن راه مسیری را دنبال کند که بعد از نیم قرن منشا تحولات بسیاری در محله‌ای شود که در آن امامت نماز را برعهده دارد.

حجت الاسلام مطلبی اکنون با ۹۰ سال سن همچنان با مردم محله و نمازگزاران آن ارتباط نزدیک دارد و توانسته است به عنوان الگوی تراز انقلاب اسلامی زمینه را برای جلب و جذب جوانان بی شماری به مسجد فراهم کند.

سعید فخرزاده و حمید قزونی از ۵ دی تا ۲۹ دی ۱۳۹۵ در سیزده جلسه مصاحبه با راوی این کتاب را انجام داده‌ که پس از پیاده‌سازی، با انطباق با اسناد و مدارک و تایید راوی در انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسیده است.

کتاب «رضای انقلاب» نوشته حجت‌الاسلام سعید فخرزاده فردا دوشنبه ۱۷ اردیبهشت از ساعت ۱۶:۳۰ در تالار اندیشه حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ رونمایی می‌شود.

کد خبر 6097101 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • ببینید | حجت‌الاسلام قرائتی: هر کاری که دشمن را جر بدهد، عمل صالح است
  • رونمایی از «رضای انقلاب» در حوزه هنری
  • انتشار متن نامه شهید سردار زاهدی به رهبری/ شهید زاهدی چه هدیه‌ای تقدیم رهبر انقلاب کرد؟
  • ماجرای هدیه و نامه شهید زاهدی به رهبر انقلاب چه بود؟
  • پاسخ رهبر انقلاب به نامه رییس سازمان تبلیغات
  • پاسخ رهبر انقلاب به نامه رییس سازمان تبلیغات اسلامی: کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است
  • پاسخ رهبر انقلاب به نامه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی درباره یک طرح
  • راهبردهای رهبر انقلاب در حوزه آموزش‌وپرورش بر روی کاغذ باقی نماند
  • عکس/پاسخ رهبر انقلاب به نامه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی
  • اعتراضات دانشجویی در آمریکا، انعکاس نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی است